Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Pięć minut szybciej za pięć miliardów. Potrzebna zmiana paradygmatu inwestycji kolejowych

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
18-06-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Pięć minut szybciej za pięć miliardów. Potrzebna zmiana paradygmatu inwestycji kolejowych
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Zwieńczeniem drugiego dnia VII Kongresu Infrastruktury Polskiej była debata pt. „Jakość i efektywność inwestycji – czy projekty osiągają założone parametry”, do której wstęp wygłosił dr Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej. Swoją prezentację rozpoczął od zacytowania słów poparcia dla wiceministra infrastruktury Marcina Horały, który podkreślił niedawno, że należy zmienić paradygmat inwestycji kolejowych („Pięć lat rozgrzebywania linii kolejowej, kosztowało to 5 mld zł, a na koniec pociąg przyspieszał o pięć minut, jak dobrze poszło”). – Należy przyłożyć większą lupę do przygotowywania projektów tak, by osiągnąć dzięki realizacji jak najlepsze efekty – powiedział Majewski.

Zdaniem szefa Fundacji ProKolej, prędkość maksymalna na linii kolejowej nie powinna być kluczowym parametrem inwestycji. – Z punktu widzenia pasażera czy klienta, który wysyła swój towar nie jest ważne to, jak szybko pociąg jedzie, jeśli potem stoi długo na stacji – stwierdził Majewski, dodając, że rekordowe prędkości na poszczególnych liniach są często osiągane w „warunkach laboratoryjnych”, np. w godzinach nocnych, a nie przez każdy kursujący pociąg.

Jak wymieniał Majewski, poza czasem podróży ważnych jest kilka kolejnych elementów – np. częstotliwość połączeń i przepustowość linii. – Po realizacji inwestycji okazuje się, że można wysłać dużo pociągów, ale pod warunkiem, że niczym się one nie różnią; jeśli chcemy pomiędzy pociągami pośpiesznymi puścić towarowy, to nie ma dla niego miejsca na torach – stwierdził. Jeszcze gorzej jest z cyklicznym rozkładem, który jest standardem na Zachodzie, a w Polsce wciąż nie można go wprowadzić nawet na zmodernizowanej infrastrukturze.
 
Wyciągnąć wnioski na przyszłość

Z wnioskami dr. Majewskiego zgodzili się wszyscy dyskutanci, w tym prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel, który zaznaczył, że proces planowania inwestycji jest kilku-, a nawet kilkunastoletni. – Podstawowym powodem wydłużenia realizacji inwestycji są dodatkowe roboty, które wprowadzamy, naprawiając projekt już podczas prac. Czy tak powinno być ? Nie. Więc projekty muszą być lepiej przemyślane – stwierdził Merchel, zaznaczając, że spółka wyciąga wnioski, przygotowując projekty na kolejną perspektywę unijną.

– Sytuacja transportu kolejowego wynika w dużej mierze z tego, że rozwój infrastruktury podąża za trendami, a nie je wyprzedza. Dotyczy to zresztą praktycznie całej naszej części Europy. To, co się robi na infrastrukturze jest spóźnione o wiele lat – dodał dr Andrzej Massel, Zastępca Dyrektora Instytutu Kolejnictwa. – Trzeba wprowadzić „szwajcarską” kolejność – najpierw analiza potrzeb, potem tworzenie rozkładu jazdy, a na końcu przygotowanie i realizacja inwestycji według potrzeb – wskazywał z kolei dr Tadeusz Syryjczyk, Partner, Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

Nie tylko czas podróży

Dyskutanci podkreślali, jak ważne jest też dostosowanie infrastruktury do realnych potrzeb; np. jeśli na danej linii kursuje tabor niskopodłogowy, to możemy sobie pozwolić na niskie perony. Problemem jest też to, że wiele inwestycji pogorszyło dostęp do kolei – szczególnie towarowej. Likwidowane były bocznice, stacje, punkty załadunku. – Jest prościej, taniej w utrzymaniu, ale klienci kolei nie mogą z tego skorzystać – mówił Majewski.

Prezes Ireneusz Merchel podkreślił, że w dokumentacjach przygotowywanych w PLK od 2016 roku nie są zakładane likwidacje mijanek. Wprost przeciwnie, mijanki są dodawane do projektów, nieraz „na ostatnią” chwilę – tu wymieniony został przykład odcinka Rail Baltica Czyżew – Białystok. – Dekadę temu przyjęto założenie, że w ramach sieci bazowej TEN-T tylko co piąta stacja ma tory o długości 750 metrów. To nie ma żadnego sensu, bo powstają (dla długich pociągów) szlaki po 50 kilometrów. Takim przykładem jest odcinek Kędzierzyn – Opole, który modernizujemy według starego projektu i niestety będziemy musieli na ten odcinek wracać – stwierdził Merchel.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Mamy zbyt liberalny rynek zamówień publicznych?

Biznes i przemysł

Mamy zbyt liberalny rynek zamówień publicznych?

Elżbieta Pałys 15 czerwca 2023

Coraz ostrzejsza walka cenowa na rynku budowlanym

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Mamy zbyt liberalny rynek zamówień publicznych?

Biznes i przemysł

Mamy zbyt liberalny rynek zamówień publicznych?

Elżbieta Pałys 15 czerwca 2023

Coraz ostrzejsza walka cenowa na rynku budowlanym

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5